12:00 |
Fælles julefrokost - bordet rundt om udfordringer siden sidst Under denne del drøfter vi desuden igen erfaringerne med den virtuelle projektledelse og online møder, som jeg er sikker på vi alle i større grad har begået os en del i, i den seneste tid. |
13.00 |
Forandringsledelse i forhold til projektledelse v/Mette Refsgaard, Principal, Devoteam Management Consulting A/S Mange taler om forandringsledelse og hvor vigtigt det er, men hvad er forandringsledelse egentlig helt konkret? – Mette vil gennemgå hendes syn på hvad er formålet er med forandringsledelse, samt hvordan man kan arbejde med det op mod projektledelse. Desuden præsenteres de gængse metoder og begreber omkring forandringsledelse og hvor man bør starte i sin tilgang til forandringsledelse. Mette vil lægge op til en diskussion om de forskellige dele og vil desuden facilitere nogle øvelser omkring emnet.
Mette Refsgaard er på 3. år konsulent hos Devoteam med speciale i læring og forandringsledelse. Mette har inden sin ansættelse hos Devoteam arbejdet med forandringsledelse og læring som selvstændig konsulent, som ansat og som ekstern konsulent i både danske, nordiske og multiinternationale virksomheder.
|
14.30 |
30 min. pause – med gløgg og tilbehør.
|
15.00 |
Styring i den agile verden v/Alexander Strøm, Partner, Implement Consulting Group og facilitator for Dansk IT’s netværksgruppe Scrum og agile practices Vi skal i fællesskab med Alexander blive afklaret på hvordan forskellige styringsmæssige opgaver foregår i den agile verden, drage paralleller til håndteringen i den traditionelle projektverden, og så vurdere om der er sammenhænge, forskelle etc. Vi vil blandt andet vurdere hvordan og hvem der har styr på tidsplanen, ressourcerne, risici, økonomien og gevinstrealisering. På dette grundlag vil vi afslutningsvis drøfte hvor projektlederen bliver af i den agile verden.
|
16.20 |
10 min. pause |
|
|
16.30 |
Opsamling, emner til næste møde og afslutning
|
16:45 |
Tak for i dag og på gensyn |
På næste møde tager vi det længe ønskede emne om overdragelse til drift op. Og vi gør det til et samlet tema. Mødet indledes dog med emnet om software test som John Edemann har en række relevate budskaber om.
Alle it-projektledere kender helt sikkert udfordringen med at få it-løsningerne forankret godt i driftsorganisationen. Et utal af udfordringer kan oplistes og ingen har med sikkerhed den skudsikre løsning på udfordringerne for alle organisationer. Temaet om denne udfordring vil tage sit afsæt i rammerne som ITIL sætter, og vi vil høre en succesfuld case fra Novozymes og vi vil diskutere om alle erfaringer deltagerne har. Til dette er det lykkedes mig at få en af eksperterne fra Devoteam, Michael Imhoff til at stille op.
Der er hermed grundlag for endnu et spændende møde, hvor jeg meget håber at alle kan deltage.
12:00 |
Fælles frokost med bordet rundt om udfordringer siden sidst Under denne del drøfter vi desuden erfaringerne med den virtuelle projektledelse, som jeg er sikker på vi alle i større grad har foretaget i den seneste tid. |
13.00 |
Orientering om software test v/John Edemann Fra deltagelse i kursus i software test giver John en orientering om indholdet af metoderne for test af software, naturligvis i forhold til rollen som projektleder, hvor test jo ikke er en ekspertdisciplin.
|
13.45 |
15 min. pause.
|
14.00 |
Tema: Overdragelse til drift Som it-projektleder er det en kendt udfordring af få it-løsninger forankret tilstrækkeligt solidt i driftsorganisationen. Et utal af udfordringer kan oplistes. Ingen har med sikkerhed den skudsikre løsning på udfordringerne. Vi gør det på mødet til et tema som drøftes ud fra denne plan:
Michael Imhoff gennemgår et projekt hvor var med til at det er lykkedes at få overdragelsen til drift til at køre på skinner.
|
15.10 |
20 min. pause med kaffe, kage og networking.
|
|
|
16.30 |
Opsamling, emner til næste møde og afslutning
|
16:45 |
Tak for i dag og på gensyn |
Næste møde bliver en blanding af et oplæg samt en diskussion af et How-to-do emne. Oplægget er fra en af vores stabile deltagere, nemlig Anders Lindskov der skal fortælle om brugertræning. How-to-do emnet ligger mig rigtig meget på sinde og vil omhandle disciplinen at lave tidsplaner – de rette til forskellige formål.
Din forberedelse Inden mødet skal du forberede følgende:
|
Vel mødt!
Jesper Grona, facilitator
Program
12:00 |
Fælles frokost med bordet rundt om udfordringer siden sidst Under denne del drøfter vi desuden erfaringerne med den virtuelle projektledelse, som jeg er sikker på vi alle i større grad har foretaget i den seneste tid. |
13.00 |
Brugertræning med Herskin-metoden Abakion bruger Herskin-metoden til undervisning af it-brugere. Metoden udmærker sig blandt andet ved, at underviseren ikke demonstrerer systemet for deltagerne, men at deltagerne selv lærer systemet at kende gennem praktiske øvelser. Anders giver en præsentation af hvordan metoden bruges og hvilket fordele han ser ved den.
|
14.00 |
25 min. pause med kaffe, kage og networking.
|
14.25 |
How-to-do: Tidsplaner Baseret på jeres input faciliter Jesper en gennemgang af samt søger at uddrage de bedste erfaringer om arbejdet med at anvende de bedste tidsplaner til forskellige formål. Hvordan skal du bruge hvilken tidsplan? – og hvad skal du passe på med? – disse spørgsmål vil vi komme til at jagte gode svar på. |
15.50 |
10 min. pause
|
16.00 |
Opsamling, emner til næste møde og afslutning
|
16:30 |
Tak for i dag og på gensyn |
Ændringer til tilmelding bedes ske til DANSK IT på netvaerk@dit.dk.
Vi glæder os til at se dig!
Der har kun været begrænsede tilsagn fra jer om emner I hver især er friske på at præsentere i netværksgruppen under vores How-to-do koncept.
Jeg har derfor valgt, at vi på næste møde sætter fokus på at håndtere styregrupper som et yderligere How-to-do tema, hvor jeg håber at I alle er med på at prioritere lidt tid på forberedelse.
Som et godt grundlag for at forstå en styregruppes rolle og opgaver, tager vi udgangspunkt i at komme godt rundt om styregruppeaftalen, der findes under Statens it-projektmodel.
Denne aftale fremstår måske umiddelbart som en stor mundfuld, men som en samlet ramme og som grundlag for at diskutere hvordan en styregruppe håndteres bedst muligt, er det et godt grundlag. Der er et hav af andre modeller mv. som kunne danne grundlag, og har du gode erfaringer her bedes du orientere mig, så vi kan få det med på mødet.
Læs om Statens it-projektmodel her:
https://digst.dk/styring/projektstyring/statens-it-projektmodel
Læs styregruppeaftalen med tilhørende vejledning her:
https://digst.dk/media/18242/styregruppeaftale.docx
Din forberedelse
Til mødet skal du forberede følgende.
Af styregruppeaftalen fremgår tre typer af styregruppemedlemmer. For at forstå disse har jeg klippet nedenstående tekst fra it-projektmodellens generelle beskrivelse.
Projektets styregruppe skal bemandes under hensyn til projektets prioritet i organisationen, og hvor stor en risiko, projektet udgør. Derudover er det vigtigt, at styregruppen bemandes under hensyn til organisationens almindelige hierarki og kompetenceniveauer. Det anbefales derfor, at:
|
Vel mødt!
Jesper Grona, facilitator
Program
12:00 |
Fælles frokost med bordet rundt om udfordringer siden sidst |
13:00 |
Gennemgang af styregruppeaftalen fra Statens it-projektmodel Gennemgangen vil basere sig på den beskrevne forberedelse til mødet. Jesper Grona vil facilitere at de enkelte punkter bliver diskuteret grundigt, herunder at opnå en fælles holdning til styregruppeaftalens indhold, evt. med enkelte justeringer. |
14:30 |
Kaffe, kage og netværksdialog |
15:00 |
Konkrete erfaringer med styregrupper Blandt netværks medlemmer har følgende oplyst de er friske på at præsentere deres erfaringer:
|
16:00 |
Opsamling, emner til næste møde og afslutning |
17.00 |
Tak for i dag og på gensyn |
Vi har som aftalt risikostyring som et How-to-do tema på programmet for hele næste møde i netværksgruppen.
Det vil være det første møde i række af forhåbentligt flere under temaet How-to-do, hvor formålet er at gå i dybden med forskellige værktøjer, metoder mv., der er særligt relevante for projektledere.
Risikostyring har er valgt, da det ofte er et emne som er undervurderet af både projektlederen og beslutningstagere omkring projektet, fx styregruppen. Som projektleder i netværksgruppen er det vigtigt, at du har fokus på det relevante ved risikostyring i de projekter, du arbejder med. How-to-do vil således i stor udstrækning bidrage til, at du kan fungere endnu bedre som projektleder.
Vel mødt til årets sidste møde!
Jesper Grona, facilitator
12:00 |
|
Fælles frokost med bordet rundt om udfordringer siden sidst |
13:00 |
|
Præsentationer af metoder og tilgange for at håndtere risici i dine projekter fra netværkets medlemmer 1. Helle Klindt, Københavns Professionshøjskole - modeller der fungerer frem for store og komplekse modeller. 2. John Edemann, ALK-Abelló A/S - med særligt fokus på patientsikkerhed og produktkvalitet. 3. Jesper Grona, Devoteam Management Consulting A/S – aktiv risikostyring med fokus på at få den nødvendige attention på risici fra ledelsen. |
15:00 |
|
Fra light til full-scale risikostyring Vi er heldige, da det er lykkedes at lokke Søren Randrup-Thomsen, chef for risiko og sikkerhed hos Rambøll, til at stille op. En god del af forklaringen er måske, at risikostyringen ikke har været grebet an som den burde. De fleste større projekter arbejder i dag med risikostyring, men uden at opnå den ønskede effekt. Projektdeltagere og bygherren oplever ikke, at risikostyringen tilfører egentlig værdi. Søren vil gennemgå nogle grundlæggende ting, som projekter bør overveje at sætte i værk i deres risikostyring. Det omfatter både processer, procedurer og værktøjer til at sammenkæde risikostyring, budgetlægning og tidsplanlægning, så projektet løbende kan vurdere behovet for yderligere risikoreduktion. |
16:00 |
|
Opsamling, emner til næste møde og afslutning |
Det er lykkedes at få hele to af de vigtige emner fra vores pipeline i gruppen på dagsordenen til næste møde.
Således er det hotte emne UX (brugeroplevelse af it-systemer) på dagsordenen, hvor en super kollega fra Devoteam stiller op. Desuden har jeg fået emnet kunde-/leverandørsamarbejde på dagsordenen, hvor selveste Lars Mathiesen (mangeårigt medlem af Statens It-råd og tidl. CIO hos Nykredit) stiller op.
To meget forskellige emner, men begge rigtig interessante og spændende at se og høre på i en projektleders perspektiv.
Dagens program
12:00 |
|
Fælles frokost med "bordet rundt siden sidst" |
12:40 |
|
Udfordringer i samarbejdet med leverandører Inden præsentationen af det fællesstatslige kodeks for det gode kunde-leverandørsamarbejde (næste punkt på dagsordenen) holder vi en brainstorm, hvor vi i fællesskab drøfter hinandens største udfordringer ved at samarbejde med leverandører. Vi får hermed skabt et godt og fælles grundlag for at drøfte emnet videre med Lars Mathiesen.
|
13:30 |
|
Kodeks for kunde-/leverandørsamarbejde På mødet vil Lars Mathiesen, der er flerårigt medlem af Statens It-råd og tidligere CIO hos Nykredit, præsentere kodeksets principper samt give seneste status på arbejdet.
|
14:30 |
|
Pause og networking |
15:00 |
|
Projektlederens viden og forståelse for UX og design UX, design og Design Thinking er begreber, som efterhånden har eksisteret længe, men der er helt sikkert stor forskel på omfanget af aktiviteter omkring det i forskellige projekter.
|
16:30 |
|
Afslutning Opsamling på mødet og plan for næste møde. |
Velkommen til netværkets sidste møde før sommeren.
Denne gang vil vi få besøg af Thomas Røygaard, som vil holde et oplæg om PMO og Porteføljestyring.
Thomas har i en årrække været både specialist og leder af projektledere og PMO-funktioner i en række store virksomheder der bl.a. tæller PostDanmark, Region H, Mærsk, KOMBIT og nu hos GN Store Nord. Han er desuden certificeret i IPMA-B, PRINCE2 og ScrumMaster.
Med udgangspunkt i Thomas’ store erfaring i at etablere og videreudvikle PMO organisationer, vil vi på mødet høre mere om dette og drøfte dette med Thomas.
Derudover vil Charlotte fra netværket præsentere et Tool hos Lundbeck, som løser kommunikationsudfordringer når projekter skaber forandringer i organisationen.
Dagens program
12:00 |
|
Frokost og status |
13:00 |
|
PMO og Porteføljestyring. Thomas har i en årrække været både specialist og leder af projektledere og PMO-funktioner i en række store virksomheder, der bl.a. tæller PostDanmark, Region H, Mærsk, KOMBIT og nu hos GN Store Nord. Han er desuden certificeret i IPMA-B, PRINCE2 og ScrumMaster. Med den store erfaring Thomas har at etablere og videreudvikle PMO organisationer, vil vi komme til at høre mere om dette og drøfte dette med Thomas. Indledningsvis vil Thomas sætte scenen om det generelle ved PMO:
|
14:30 |
|
Pause |
14:45 |
|
Tool til Organizational Change Management Alle projekter forandrer noget i organisationen, de vedrører. Det kræver, at der bliver kommunikeret godt til alle berørte parter - både dem, der er en del af projektet og dem, der skal modtage løsningen efter projektet. Charlotte vil fortælle om et Tool hos Lundbeck, som løser denne udfordring. Det er en kommunikations-template med mulighed for at dokumentere stakeholders, Engagement Strategy og detaljeret kommunikationsplan. |
16:15 |
|
Opsamling og mødeemner |
16:30 |
|
Afslutning af formelt program |
Velkommen til årets første netværksmøde. Til mødet skal vi både være praktiske og teoretiske, så vi får rig mulighed for at få en masse viden og inspiration.
Vel mødt.
Dagens program
12:00 |
|
Frokost og status |
13:00 |
|
Workshop facilitering – konkrete teknikker for afholdelse af workshops v. John Bartram, Head of Solutions, vil gennemgå processer og teknikker for afholdelse af workshop med afsæt i problemstillinger og udarbejdelse af behov til kravspecifikation. |
14:00 |
|
Networking |
14:30 |
|
Projektplatform til styring, opfølgning etc. samt evt. automatisering af processerne (som Ulrik gør det via Podio/Xmind) v. Ulrik Uhre Brink, Project & Delivery Manager, gennemgår Podio som en projektplatform samt anvendelsen af forskellige værktøjer til optimering af opgaver og rapportering. |
15:30 |
|
Networking og kage |
16:00 |
|
Opsamling og mødeemner |
16:30 |
|
Afslutning af formelt program |
Traditionen tro samles vi i den travle julemåned til deling af vores oplevelser omkring program- og projektledelse. Og da det nu er december kan jeg love alle, at der serveres god gløgg til den i forvejen gode stemning, vi har. |
||
12.00 |
|
Fælles frokost inkl. bordet rundt og siden sidst |
13.00 |
Udenlandske ressourcer møder danske regler Vi skal her høre om det at have ressourcer fra forskellige lande i et projekt med fokus på de udfordringer, det giver i forhold til fremadrettet at være bedre beredt.
|
|
13.40 |
Projektopstart når man i forvejen ligger vandret Kenneth vil fortælle om at håndterede endnu en projektopstart, når man i forvejen ligger vandret og dermed forhåbentlig kunne inspirere andre i gruppen med nogle af de tilgange, som han personligt har erfaret, der virker. Det er fx at få skabt struktur i starten af projektet og for projektdeltagerne. Men også hvilke værktøjer han selv tager i brug i forhold til opgaven som projektleder, så man undgår at sande til i opgaver og overarbejde i den travle fase som specielt en projektopstart kan være. Tænk gerne over dine egne erfaringer inden vi mødes! |
|
14.20 |
Procesdiagrammer som værktøj til kravspecificering Anders gennemgår sine oplevelser og gode udbytte ved at anvende procesdiagrammering som grundlag for kravspecificering. Og du vil høre, hvorfor det er så interessant i en kravspecificeringsfase, da det gør, at man fokuserer på forretningsbehov og -processer frem for funktioner og systemer. Når man arbejder med it-systemer, er det nemt at falde i fælden og fokusere på teknikken frem for de forretningsbehov, der skal understøttes.
|
|
14.50 | Pause/networking |
|
15.10 |
Tool til Organizational Change Management Alle projekter forandrer noget i organisationen, de vedrører. Det kræver, at der bliver kommunikeret godt til alle berørte parter - både dem, der er en del af projektet og dem, der skal modtage løsningen efter projektet. Charlotte vil fortælle om et Tool hos Lundbeck, som løser denne udfordring. Det er en kommunikations-template med mulighed for at dokumentere stakeholders, Engagement Strategy og detaljeret kommunikationsplan.
|
|
15.50 |
Etablering af taskforces på tværs af projekter I grunddataprogrammet har man haft gode erfaringer med at få nedsat taskforces, når man er stødt på særlige problemstillinger. På baggrund af oplæg fra Peter skal vi diskutere følgende:
|
|
16.20 |
Møde pipeline opdateres Emner til næste møde og videre. |
|
16.40 |
|
Afslutning |
Efter en varm sommer er vi i gang igen i netværket. Vi skal lære om coaching i forhold til projektlederens rolle og så får vi en overflyvning omkring den agile tilgang.
|
||
12.00 |
|
Fælles frokost inkl. bordet rundt og siden sidst |
13.00 |
Former for agile projektledelse |
|
14.30 |
Pause og networking
|
|
14.50 | Projektlederen som coach v. Jes Ravn, principal hos Devoteam Consulting, København Dette oplæg handler om coaching som metode i en projektkontekst. Coaching kan ikke stå alene for projektlederen, men er oplagt til at supplere den ledelsesstil, man som individuel projektleder allerede har. Coaching som metode er relevant for projektlederen, fordi den er generisk, dvs. den kan anvendes i alle typer af projekter og kræver ikke teknisk eller faglig indsigt i det domæne, projektet lever i. Man kan bruge tekniker fra coachingen på sig selv og sammen med andre. Der er særligt en ting ved coaching, som er virkelig svær – og især når man er projektleder. Det kommer vi til at tale en del om på mødet – og vi afprøver alternativer. |
|
16.20 |
Møde pipeline opdateres Emner til næste møde og videre. |
|
16.40 |
|
Afslutning |
Som netværket aftalte på sidste netværksmøde, bliver dette møde til noget ekstra særligt, idet medlemmerne skal trænes i at estimere via teori, øvelser og drøftelse af erfaringer. Senior Project Manager Michael Berth fra netværket vil føre medlemmerne igennem forløbet. |
||
12.00 |
|
Fælles frokost inkl. bordet rundt og siden sidst |
13.00 |
Estimering Estimering i projekter er frygtet af mange, og historien er fyldt med eksempler på, hvor det er gået frygtelig galt. På netværksmødet gennemgår vi forskellige tilgange til estimering, herunder nogle af de praktiske metoder og praktikker der kan bruges i forskellige typer af projekter og på forskellige tidspunkter i projektets livscyklus. Vi afprøver nogle af metoderne i praksis, og ser om vi i fællesskab kan nå frem til nogle best practices. |
|
16.30 |
Afslutning og opdatering af pipeline (emner til næste møder) |
|
17.00 |
|
Tak for i dag |
|
|
På første møde i 2018 er den agile tilgang til projekter og projektledelse heraf sat på agendaen. |
12.00 |
|
Fælles frokost inkl. bordet rundt og siden sidst |
13.00 |
Agil projektledelse Projektledelse har ikke været genstand for radikal udvikling eller gennemgribende optimering i 40 år, selvom det står klart, at potentialet er enormt, og det allerede er bevist, at der findes metoder, der kan halvere gennemløbstiden og øge værdiskabelsen af det enkelte projekt med 30% eller mere. |
|
14.30 |
|
Pause / networking |
15.00 |
|
Grunddataprogrammet med mange delprojekter og mange dagsordener Det fællesstatslige grunddataprogram har kørt siden 2012, men har allerede bidraget til nemmere adgang for alle til data for fx ejendomsdata og geodata. Der er tale om et program, ledet af Digitaliseringsstyrelsen, med mere eller mindre uafhængige omkring 34 tilhørende programmer og et utal af underprojekter i omkring en snes styrelser og andre offentlige virksomheder. Det har derfor helt naturligt været en stor udfordring at efterleve både scope, tid og økonomi for alle projekterne.
|
16.15 |
|
Opdatering af emne pipeline Emner til næste møde og videre |
16.45 |
|
Afslutning |
|
|
Næste møde i projektledernetværket er midt i den søde juletid. Men glem alt om julegaver for vi skal kigge os omkring ved to spændende emner; nemlig at blive klogere på Den fællesstatslige it-projektmodel samt høre om en styregruppes vurdering af den gode projektleder. Mød op og deltag i debatten og blive kvalificeret yderligere som en kompetent projektleder. |
12.00 |
|
Fælles frokost inkl. bordet rundt og siden sidst |
13.00 |
Den fællesstatslige it-projektmodel På mødet præsenteres modellen overordnet med formål og værktøjskasse samt erfaringerne med del og dens fremtid.
|
|
14.30 |
|
Pause / networking |
15.00 |
|
Den gode projektleder - set fra styregruppens side Egon Loke er kontorchef for koncern-IT på DTU har i de sidste 10 år siddet i mange styregrupper i projekter af varierende størrelse, både som seniorleverandør og som formand. Egon har desuden 10+ års erfaring som projektleder for større projekter. Egon vil præsentere sit bud på hvad det vil sige at være en god projektleder, herunder hvilken adfærd og interaktion der bør være med styregruppen. Eksempler på god og dårlig håndtering vil blive gennemgået, og hvordan projektledere her bør håndtere afvigelser, kriser, politiske forviklinger og andet godt. |
16.15 |
|
Opdatering af emne pipeline Emner til næste møde og videre |
16.45 |
|
Afslutning |
På næste møde den 31/8 2017 er der to spændende indlæg fra vores egne deltagerne i netværket.
Kom og hør og deltag i debatten om implementeringen af et styringsværktøj til projektportefølje samt, hvad der er relevant at vide om den nye persondataforordning for en projektleder. Vi drøfter og diskuterer naturligvis også emner i relevant omfang.
|
|
|
12.00 |
|
Fælles frokost med velkomst og bordet rundt
|
13.00 |
Implementering af styringsværktøj og projektportefølje hos ALK-Abelló ALK er i gang med at anskaffe nyt it-system til styring af deres it-projektportefølje. Følgende vil blive gennemgået og debatteret: • Baggrunden for implementeringen af løsningen |
|
14.00 |
Pause og networking |
|
14.20 |
|
EU Peronsdataforordningen - de relevante projektledere Der er nye og skærpede regler for håndtering af persondata i hele EU fra 25. maj 2018. Fra at kun en inderkreds af it-sikkerhedsfolk og jurister har talt om emnet, er der nu stribevis af foredrag, kurser og øget medieomtale. Som projektleder vil du i fremtiden skulle tage stilling til håndtering af persondata i selve projektet og i mange projektleverancer, hvor der indgår it-løsninger. • Hvad går reglerne overordnet ud på og hvor kan man møde persondata i projekter? |
15.20 |
|
Pause og networking |
15.40 |
|
Andre emner Vi diskuterer, hvad der aktuelt rør sig på projektlederområdet og opdaterer netværkets pipeline for emner til kommende møder |
17.00 |
|
Afslutning af dagens møde |
|
|
|
12.00 |
|
Velkommen og frokost Vi tager nu hul på den nye møderække med 4 årlige, lidt længere møder end tidligere. Møderne indledes med frokost, og første gang kommer vi til at bruge lidt ekstra tid på at få talt igennem hvad vi fremadrettet skal arbejde med i netværket samt hvordan formen skal være.
Til mødet onsdag 7/6 får vi en af de store kapaciteter på banen, idet Lars M. Anker fra Devoteam holder et både spændende og lidt anderledes indlæg om hvad de vigtigste erfaringer om programledelsen kan fortælle.
|
13.00 |
Erfaringerne om programledelse – hvad er vigtigst? Lars har omfattende erfaringer med program- og projektledelse, og har ledet mange større programmer både i ind- og udland. Det vigtigste ifølge Lars, og som vi kommer til at diskutere med ham, er interessentstyring/kommunikation, mål/leverancestyring og risikostyring/afhængigheder. |
|
14.00 |
Pause og networking |
|
14.20 |
|
Bordet rundt Hvad er der nyt og hvad er der sket siden sidst? |
15.00 |
|
Hvordan følges fremdrift? Indlægget vil fungere som et diskussionsoplæg. Emnet var på programmet i december 2016 i et af de tidligere fora, men tåler en gentagelse for dem der ikke tidligere kender det. |
15.30 |
|
Pause og networking |
15.50 |
|
Emner fremadrettet Bruttoliste af emner samt aftaler for næste møde. Vi vil også tale de 4 mødedatoer for 2018. |
16.40 |
|
Afslutning og opsamling på dagens møde |
|
|
|
13.00 |
|
Velkommen og dagens program |
13.05 |
|
Netværkets fremtid |
13.20 |
|
Introduktion af medlemmerne |
14.00 |
|
Pause |
14.15 |
|
Dagens emne: SAFe: Overblik og udvalgte erfaringer Hans vil tage udgangspunkt i SAFe i 8 slides, og derefter fortælle kort om hans egne erfaringer og udvalgte udfordringer fra to implementeringer. Netværket skal herefter diskutere Program-/Projektlederens rolle i SAFe. |
15.00 |
|
Mingle om dagens emne |
15.15 |
|
Diskussion i plenum om dagens emne |
15.30 |
|
Pause |
15.45 |
|
Program for de næste netværksmøder Arbejde videre med de to netværks hidtidige arbejdsplaner, og nye ideer. Udarbejde backlog for 2017 samt planlægge emner/temaer for de resterende møder i indeværende år. |
16.20 |
|
Evaluering af dagen |
16.30 |
|
Tak for i dag |
|
|
|
13.00 |
|
Velkomst og dagens program
|
13.10 |
Netværk – check-in ”siden sidst” |
|
13.30 |
Præsentation af dagens emne |
|
14.15 |
|
Diskussion |
14.40 |
|
Opsummering |
15.00 |
|
Pause |
15.15 |
|
Den varme stol – et medlem af netværket |
15.30 |
|
Feedback fra netværkets øvrige medlemmer |
15.50 |
|
Opsummering |
16.00 |
|
Evaluering af dagen og netværksåret 2016 |
16.15 |
|
Program for næste netværksmøder |
16.30 |
|
Tak for i dag |
|
||
13.00
|
|
Velkommen og dagens program v. facilitator Peter Rahr |
13.10 |
|
Netværk - check-in "Siden sidst" |
13.30
|
|
Præsentation af Enterprise arkitektur og appl.porteføljestyring |
14.15 |
|
Diskussion |
14.40
|
|
Spørgsmål til projektledernetværket |
15.00 |
|
Pause |
15.15 |
|
Den varme stol Præsentation af aktuel udfordring fra eet af netværkets medlemmer |
15.30 |
|
Feedback fra netværkets øvrige medlemmer |
15.50 |
Opsummering |
|
16.00 |
Evaluering af dagen |
|
16.15 |
Program for næste netværksmøde |
|
16.30 |
Tak for i dag |
|
||
13.00 |
|
Velkommen og dagens program |
13.10
|
|
Netværk - "check in" |
13.30 |
Fremtidens projektleder |
|
14.15 |
|
Diskussion med netværket |
14.45 |
Pause |
|
15.00 |
Den varme stol |
|
15.20 |
Feedback fra netværkets øvrige medlemmer |
|
15.45 |
|
Opsummering |
16.00 |
|
Evaluering af dagen |
16.15 |
|
Program for de næste netværksmøder |
16.30 |
|
Tak for i dag |
Program |
||
13.00
|
|
Velkommen og dagens program v. facilitator Peter Rahr |
13.15
|
|
Netværk - check-in |
13.45 | Den umodne organisation - hvordan løfter man opgaven som projektleder. Oplæg til dagens emne v. facilitator Peter Rahr |
|
14:00
|
|
Den umodne organisation. Erfaringer fra netværket
|
15.00
|
|
Pause
|
15.15
|
|
Hvilke angrebsvinkler kan man anvende over for en umoden organisation? |
16.00 |
Opsummering og konklusion på dagens emne |
|
16.20
|
|
Program for næste netværksmøder |
16.30 |
Tak for i dag |
Program |
||
13.00
|
|
Velkommen og dagens program v. facilitator Peter Rahr |
13.10
|
|
Introduktion til rammeværk om Statens IT-projektmodel (20-30 min.) a. Projektmodel |
13.40 | Kort pause | |
13:50
|
|
Status og erfaringer m. nuværende model (20-30 minutter) a. Hvad er brugernes erfaring og oplevelser med rammeværket
|
14.20
|
|
Kort pause
|
14.30
|
|
Diskussion af udfordringer generelt (30-45 minutter) a. Hvordan finder man den rette balancegang imellem et passende metodeomfang (så vi kan sikre os, at vi laver det rigtige projekt på den rigtige måde) i forhold til styring på vigtige parametre (er vi løbende på rette kurs)? Hvordan finder man balancen i en pragmatisk tilgang, der er praktisk anvendelig i den løbende projektledelse? b. Kan det være en udfordring, at der ikke altid er et 1-til-1 match imellem metode og den virkelighed projektet møder? Hvordan håndterer vi dette? (Hvordan kan vi håndtere at antagelser om effektmålinger og gevinster rykkes, som vi bliver klogere eller forudsætninger/markedet/lovgivning ændrer sig?)
|
15.15
|
|
Kort pause |
15.25
|
|
Rundbordsdiskussion (30 - 45 minutter) |
16.10 |
Kort pause |
|
16.20
|
|
Opsummering af dagens diskussion og kommende møder |
17.00 |
Tak for i dag og afgang til middagen |
|
17.30 |
Middag |
Program |
||
13.00
|
|
Velkommen og dagens program v. facilitator Peter Rahr |
13.10
|
|
Programledelse Oplæg , spørgsmål |
14:25
|
|
Diskussion - udveksling af erfaringer på baggrund af oplægget.
|
15.00
|
|
Pause
|
15.15
|
|
Netværket - ”Siden sidst”
|
16.00
|
|
Opsummering og konklusion på dagens emne |
16.20
|
|
Program for næste netværksmøder |
16.30
|
|
Evaluering af dagen |
Program |
||
13.00
|
|
Velkommen og dagens program v. facilitator Peter Rahr |
13.15
|
|
Netværk - check-in - "siden sidst" |
13:45
|
|
Styregruppen. Erfaringer fra netværket (hver deltager forbereder ca. 15 minutter)
|
15.00
|
|
Pause
|
15.15
|
|
Hvilke angrebsvinkler kan man anvende over for styregruppen?
|
16.00
|
|
Opsummering og konklusion på dagens emne |
16.20
|
|
Program for næste netværksmøder |
16.30
|
|
Evaluering af dagen |
Program |
||
09.00 |
Netværket - check-in Programmet + "siden sidst" / præsentation af nye (5 minutter fra hver deltager) |
|
10.00 | Pause | |
10.15 |
ImprovAbility – Succes med forbedringer På et tidligere møde i netværket har Jan Pries-Heje fortalt om ImprovAbility primært i forhold til valg af den rette strategi. Jørn vil fortælle mere om det bagvedliggende formål med ImprovAbility, koblingen til evne til service- og produktudvikling og hvordan ImprovAbility kan anvendes i praksis til sikring af en større succesrate med procesforbedringsprojekter og hvad de praktiske erfaringer er. |
|
11.15 |
Erfaringer med Procesforbedringer af projekter i netværket |
|
11.45 | Procesforbedring af projekter - opsummering | |
12.00
|
|
Frokost |
12.45
|
|
”Den gode projektleder” – Ændring i rollen og udviklingstendenser IT projektleder versus forretningsprojektleder, hvorledes sikres fokus på forandringsledelse i IT projektledelse? |
13.45
|
|
Erfaringer fra Netværksdeltagerne – ”Hvad er en god projektleder?” Hver deltager forbereder et oplæg på 4-5 minutter om dagens emne ud fra egne erfaringer.
|
14.30
|
|
"Hvad er en god projektleder?" - opsummering |
15.00 |
|
Pause |
15.15 | Netværkets fremadrettede form og indhold - brainstorm | |
15.30 | Program for næste netværksmøde 21. april 2015 |
|
15.45 | Evaluering af dagen |
Program |
||
09.00 |
Netværket - check-in |
|
10.00 | Pause | |
10.15 |
Præsentation af deltagernes virksomhed og udfordringer |
|
11.30 |
Projekter der ikke når sine mål |
|
12.00
|
|
Frokost |
12.45
|
|
COBIT COBIT som rammeværktøj kan være med at strukturer og forbedre it-governance. |
14.00
|
|
COBIT - opsummering
|
14.15
|
|
Pause |
15.00 | Netværkets formål og indhold - diskussion og konklusion | |
15.30 | Program for næste netværksmøde 10. april 2015 |
|
15.45 | Evaluering af dagen |
|
16.00 | Tak for i dag |
Program |
||
12.00
|
|
Frokost |
13.00
|
|
Velkommen og dagens program |
13.15
|
|
Netværket - check in
|
14.00
|
|
Risikostyring |
15.15 |
|
Pause |
15.30 | Diskussion - udveksling af erfaringer på baggrund af oplægget |
|
16.00 | Opsummering og konklusion på dagens emne |
|
16.20 | Program for næste netværksmøder |
|
16.30 | Evaluering af dagen |
Program |
||
13.00
|
|
Velkommen ved dagens vært |
13.20
|
|
Dagens program
|
13.25
|
|
Netværk - check-in |
14.00 |
|
Præsentation af egne projektledelsesværktøjer |
15.00 | Pause | |
15.15 | Præsentation af egne projektledelsesværtøjer - fortsat v. netværkets medlemmer |
|
15.45 | Opsummering - hvad kendetegner gode projektledelsesværktøjer? |
|
16.15 | Program for næste netværksmøder | |
16.30 | Evaluering af dagen |
Program |
||
13.00
|
|
Velkommen og dagens program v. Facilitator Peter Rahr |
13.15
|
|
Netværket - check-in |
14.00
|
|
Diskussion af programledelse Ledelsens rolle i Styregruppen
|
15.15
|
|
Pause |
15.30 |
|
Diskussion af styregruppens ansvar og commitment |
16.00 | Opsummering og konklusion på dagens emne | |
16.30 | Program for næste netværksmøder |
|
16.45 | Evaluering af dagen |
Program |
||
13.00
|
|
Velkommen og dagens program v. facilitator Peter Rahr |
13.10
|
|
Hvad er programledelse? |
14.15
|
|
Diskussion af programledelse
|
14.45
|
|
Netværket - check-in |
15.30 |
|
Programledelse i JNData |
16.45 | Pause | |
17.00 | Opsummering og konklussion på dagens emne - Programledelse |
|
17.30 | Program for næste netværksmøde |
|
17.45 | Evaluering af dagen |
|
18.00 | Middag |