Hvornår begynder vi at tage it alvorligt?

Vi lader alle til at være rørende enige om, at forretning og it smelter mere og mere sammen, og at CIO’en skal langt tættere på ledelsens beslutninger – og at CIO’en er på rette vej. Men stadig kan det synes som om, at it langt fra bliver taget alvorligt nok som konkurrenceparameter – og det skal der laves om på.

For nylig fastslog de økonomiske vismænd, at Danmarks konkurrenceevne slet ikke har det så skidt, som vi ellers er blevet tudet ørerne fulde med siden krisens start. Men samtidig viser en redegørelse fra Dansk Industri, at Danmark har oplevet en negativ vækst på 0,7 procent årligt, siden krisens begyndelse – kun overgået af lande som Grækenland, Spanien og Italien. Så det er nemt at blive lidt forvirret. Faktum er dog, at selvom tingene går den rigtige vej, skal vi stå endnu stærkere i konkurrencen med hinanden såvel som med udlandet. Og her gælder det om at fokusere på det, der gør os stærkest, og hvor vi kan differentiere os. Og det er her, it kommer ind i billedet.

It er et konkurrenceparamenter, der gør enhver virksomhed stærk, hvis det er tilstrækkeligt integreret i forretningen, herunder også beslutningerne om, hvordan it skal bruges og til hvad – og ikke mindst hvor meget, der skal investeres i it. Det gælder både i forhold til det, kunderne ser, fx produkter og services, men også indad i organisationen som fx it-understøttet automatisering af produktionsapparatet og procesbeskrivelser.

Når vi taler it, taler vi også om CIO’en – og om dennes rolle, der om nogen har ændret sig de seneste år. Alligevel måles mange it-afdelinger stadig på kvalitet og økonomi i den daglige drift, og det går ud over innovationen – netop det, der skal gøre it-afdelingen til en differentiator, der kan hjælpe til at styrke markedsposition og konkurrenceevne. For mange globale it-chefer har fokus været på at styre omkostningerne under recessionen, og selv om dette fortsat er vigtigt, kræver den nuværende økonomiske usikkerhed og stigende globale konkurrence, at CIO’en fokuserer endnu mere på innovation, hvis virksomheden skal vokse.

CIO’en skal tage skeen i den anden hånd og være sit ansvar bevidst om, at han eller hun også er med til at skabe og styre forretningen i den rigtige retning.