Underviser: IT-branchen er særligt udsat for stress

Henimod en halv million danskere har dagligt symptomer på alvorlig stress og det bliver mere og mere udbredt, ikke mindst i IT-sektoren.

Generelt modtager vi en meget høj mængde input på tværs af forskellige platforme, arbejder med meget komplekse, tidsbegrænsede udfordringer og vi er særligt udsatte “fordi branchen ofte arbejder med store projekter, som medarbejderne sætter stor personlig ære i”. At sætte en ære i projekterne er positivt, men det har en farlig bagside: Stress.

Så skadeligt som passiv rygning

Undersøgelser fra 2015 konkluderer, at stress er lige så skadeligt for helbredet som passiv rygning. Og selvom eksempelvis Frankrig ved lov giver folk ret til at koble fra digitalt, så kobler vi (specielt i IT-branchen) alligevel ikke fra mentalt. Du kender det sikkert - i weekenden tygger du videre på ugens uafklarede bekymringer?

Vi får også sværere ved at huske - både på kort sigt (“Hvad bad de mig om at gøre i mødet?”) og langt sigt (“Hvordan var det nu jeg løste dette problem sidste gang?”). Og listen med negative konsekvenser fortsætter.

  • Vi bliver mindre kreative og tager dårligere beslutninger
  • Vi mister tidsfornemmelsen
  • Vi får sværere ved at lære nye ting
  • Vi har sværere ved at være tilstede med det, vi foretager os
  • Vi udfører opgaverne langsommere og laver flere fejl

Og hvis man først bliver ramt af stress, er konsekvenserne store: Kun 32 % føler sig helt sig selv igen efter 1 år, så det er en god investering at finde de rette arbejdsprocesser. 

Du får ikke færre e-mails i 2017

Helt tilbage i 2012 viste en rapport fra McKinsey, at vi bruger 28% af vores arbejdsuge på e-mail-håndtering. Har du eksempelvis de rette processer på plads til at få styr på indbakken?

Hvis du bruger Getting Things Done® (GTD) anbefaler vi et sæt teknikker til at opnå Inbox Zero, en helt tom indbakke, dagligt. Udover at få fuldstændig styr på indbakken er det hensigtsmæssigt at få tømt hovedet ved at skrive tingene ned. Vi ved fra undersøgelser, at vi kan huske cirka 4 meningsfulde ting på et givet tidspunkt. I og med at vi alle skal flere end 4 ting har vi brug for at få dem ned på papir, så vi kan arbejde hensigtsmæssigt med dem. Når vi afholder kurser i GTD plejer vi at nævne citatet fra forfatteren: “Din hjerne er til for at få idéer - ikke til at huske på dem”.

Et andet rigtig godt tip er, at skabe plads hver uge til at tage et højere perspektiv: Hvilke projekter arbejder jeg på lige nu? Er jeg på rette kurs? Har jeg styr på det, der venter rundt om hjørnet? Det kalder vi i GTD en Ugentlig Gennemgang. Den hjælper dig til at stole på de valg, du tager i løbet af ugen når tingene går stærkt, og det hjælper dig til at koble fra i weekenden.

Lær alle teknikkerne i kurset GTD Fundamentet, som næste gang afholdes hos DANSK IT den 15. februar. Kurset lærer dig de simple teknikker, som hjælper dig mod stress og samtidig gør dig mere produktiv og bedre til at være tilstede med det, du foretager dig. 100% af deltagerne i 2016 vil anbefale kurset til andre, så jeg er overbevist om at du også vil få stor glæde af det.

Læs mere om emnet 



Artikel - Onsdag - d. 3-4-2019

Getting Things Done® Fundamentet

Dette kursus udbydes kun som Kursus on Demand